Takmer všetci o ňom počuli, ale väčšina nevie, čo si má myslieť a čo môže očakávať. LinkedIn som začala používať roku 2007 a postupne sme sa skamarátili. Či chcete dať o sebe vedieť, získať nové informácie, obchodné príležitosti alebo nájsť potenciálneho kolegu čítajte ďalej. Prinášam vám zoznam najväčších chýb, ktoré robia ľudia pri sieťovaní na LinkedIne. Vyhnite sa im a do štyroch týždňov uvidíte výsledky.
- Zabudnuté heslo. Problém číslo jeden. Na každom LinkedIn školení sa vždy nájde niekto, kto už roky svoj profil nepoužíva, lebo zabudol heslo. Stránka vás navedie k novému, tak sa nevzdávajte. Vytvorenie duplicitného profilu je proti pravidlám a mätie aj vaše kontakty.
- Nevyplnený profil. Kompletne vyplňte váš profil – keď máte All star hodnotenie, nájde si vás 40x viac príležitostí. LinkedIn vám sám ponúka, ktoré časti je potrebné doplniť.
- Málo kontaktov. Ak máte 30 kontaktov, váš dosah je minimálny. Potrebujete aspoň 100, ideálne 500 kontaktov, aby ste dali o sebe výraznejšie vedieť. Použite napr. Alumni vyhľadávanie a hľadajte medzi spolužiakmi.
- Chýbajúci sumár v úvode profilu. Všetky dôležité informácie by mali byť v tejto časti. Berte svoj profil ako vlastnú webstránku. Ako chcete byť vnímaní? Čo vás teší a čo vám ide výnimočne dobre? Aké problémy viete vyriešiť? Pridajte aj kontakt a ako vás je najlepšie zastihnúť.
- Nič nehovoriaci popisok (headline). Ak máte v tejto časti iba názov vašej pozície budete medzi inými profilmi neviditeľní. Táto veta je najdôležitejšia časť profilu. Dajte si na nej záležať. Povedzte kto ste, čo robíte, ako a prečo to robíte a na čo ste najviac hrdí.
- Profil je iba skopírovaný životopis. Detaily o práci, ktorú ste robili pred 15 rokmi nie sú také podstatné. Vaše potenciálne kontakty zaujíma prečo ste na LinkedIne, ako im viete pomôcť, ako sa s vami najlepšie spoja a na čom vám záleží.
- Profil je skopírovaný popis práce z vašej zmluvy. Jedná sa o horšiu verziu predchádzajúceho bodu. Takýto profil hovorí o tom, že neviete, kde je vaša pridaná hodnota ani čo na LinkedIne vlastne robíte.
- Oslovovanie veľkého množstva neznámych ľudí. Začnite vašim inboxom. LinkedIn preberie vaše kontakty z emailových kont a vy si vytvoríte kvalitnú sieť. Radšej pár stoviek kvalitných kontaktov ako nehybná sieť 5000 kontaktov z Indie.
- Neosobné príspevky. Takéto príspevky, blogy a informácie nezaujmú, ľudia chcú počuť váš názor. Čo vás v poslednej dobe, vo vašom odvetví, potešilo, pobúrilo, oslovilo?
- Agresívna akvizícia. Princípom úspešného networkingu nie je za každú cenu splniť svoj cieľ, ale budovať dlhodobé partnerstvá.
- Nie je vás vidieť. Zdieľajte a like-ujte zaujímavé príspevky členov vašej siete, odporučte im zaujímavý kontakt na potenciálneho zamestnanca, zamestnávateľa, či obchodného partnera.
- Skupinové správy. Nepoznám klienta, ktorý by bol so skupinovou správou úspešný. LinkedIn jednou z funkcií umožňuje opustiť rýchlo a pohodne každú nežiaducu konverzáciu.
- Otravné príspevky. Nechcite, aby vás kontakty zablokovali kvôli nevhodným príspevkom. Letné fotky z dovolenky, generické americké články a x-krát zdieľané motivačné citáty už sú out.
- Statický profil. LinkedIn sa mení, jeho užívatelia sa menia a vaše kontakty a ich reakcie na príspevky tiež. Sledujte vaše štatistiky.
- Chýbajúce referencie. Využite jeden z najlepších LinkedIn nástrojov. Vyžiadajte si referencie a dajte referencie tým, ktorí si to zaslúžia.
- Spamovanie. Rešpektujte svoje kontakty, oslovujte cielene a iba tých, ktorým viete reálne pomôcť. Zjavné reklamné správy majú nulovú odozvu. Ak si chcete robiť reklamu, buďte kreatívni, vtipní alebo aspoň iní.
- Zdieľanie nefunkčných odkazov. Vždy si preverte, či link, ktorý uvádzate funguje.
- Chýbajúca vlastná URL adresa. Zmeňte dlhý link na profesionálne pôsobiacu adresu, kde za lomítkom bude iba vaše meno: https://sk.linkedin.com/in/ivanabrutenic
- Používanie jazyka Slovenskej akadémie vied. Keď nie ste vedec, píšte jednoducho. Bežným slovníkom sa priblížite aj ľuďom mimo vášho odvetvia.
- Zneužívanie databázy. Neprihlasujte vaše kontakty do newslettra bez opýtania. Nielenže si ho neprečítajú, ale s veľkou pravdepodobnosťou vás aj zablokujú. Online etiketa platí aj pre LinkedIn.
- Rozosielanie pozvánok na spojenie na LinkedIne bez toho, aby ste mali profil a fotku, na ktoré ste hrdí. Pripravte svoj profil skôr, ako začnete ľudí oslovovať.
- Kradnúť texty z iných profilov sa neoplatí. Nielenže rýchle hľadanie cez google vás odhalí, ale profil bude hovoriť o niekom inom a nebude reprezentovať vaše hodnoty a ciele.
- Zobrazenie telefónu alebo emailu pri mene alebo názve pozície. Porušujete tým LinkedIn pravidlá a váš profil môže byť zrušený.
- Žiadanie o službu neznámych. Prosili by ste neznámeho na ulici o pomoc pri hľadaní práce? Asi nie. Nerobte to ani na LinkedIne. Ak chcete pomoc urobte si domácu úlohu. Zistite si o firme, človeku, ktorého oslovujete, pozíciách, ktoré majú otvorené a konkretizujte o čo máte záujem.
- Zdieľanie vašich kontaktov. Ak ste ešte nezmenili toto nastavenie, urobte to hneď teraz. Sú ľudia, ktorí sú platení za to, že sťahujú informácie o tom, s kým sa poznáte.
- Nevyužívanie plného potenciálu. Ak máte profil len na spájanie s ľuďmi, zabúdate na množstvo informácií, ktoré môžete získať. Preklepnite si potenciálneho obchodného partnera a zistite čo má rád, na čom mu záleží, o akých témach publikuje a akých máte spoločných známych.
- Spoliehanie sa na online riešenie. Exportujte vaše dáta a tie vám už nikto nezoberie. Databázu ste roky budovali, starajte sa o to, aby vám nezmizla. Hackerské útoky na LinkedIn nie sú výnimkou.
- Návšteva profilu raz za mesiac. Ak chcete byť úspešní a viditeľní, prispievajte aspoň raz do týždňa vlastným obsahom a raz denne zdieľaním/like-ovaním príspevkov iných. Ak nemáte čas, využite rôzne automatizované nástroje, ktorých je neúrekom.
- Neefektívne strávené hodiny. Snažíte sa sami zistiť, čo funguje a čo nie? Nájdite si LinkedIn konzultanta, ktorý vám ušetrí mesiace skúšania.
LinkedIn na ročnej báze vyhlasuje najviac používané slová. Toto sú tie, ktorým sa chcete v 2017 vyhnúť:
- Motivovaný
- Kreatívny
- Entuziastický
- Úspešný
- Dynamický
- Strategický
- Leadership
- Dlhoročná prax
LinkedIn je skvelý nástroj, momentálne najlepšia sociálna sieť na biznis networking. Je to ale stále databáza, ktorá je taká kvalitná ako zadávané informácie. Preto rozmýšľajte prečo by vaše kontakty chceli čítať to, čo zdieľate a sústreďte sa na pridanú hodnotu. Tak ako v živote, aj na LinkedIne platí: „Nerob iným to, čo nechceš aby robili tebe“. Ak využívate túto sieť na to, aby ste predali vaše produkty alebo služby, urobte viac a získate viac. Buďme slušní, zdieľajme zaujímavý obsah a vytvorme takú sieť, ktorá nás bude baviť.
Čo sú podľa vás zásadné chyby, ktoré tu chýbajú? Dajte mi vedieť na ivana@exact-recruitment.sk
Ivana Brutenič, PhD., LinkedIn školiteľ a konzultant, www.exact-recruitment.sk pre časopis Zisk manažment 11/2016