Tretí rok školím manažérov, obchodníkov a personalistov, ako využiť silu LinkedInu na to, aby našli obchodných partnerov, potenciálnych klientov a budúcich zamestnancov. Zaujímavé je, že hoci 75 % účastníkov má svoj profil už niekoľko rokov, aktívne s ním nepracujú. Aj vy ste sa prihlásili preto, lebo ste dostali pozvánku od známeho a váš LinkedIn profil si žije svojím životom? Viete, že za 80 % leadov oslovených cez sociálne siete môže práve LinkedIn? Ostatné sociálne siete vytvoria spolu iba necelých 20 %.
Na čom vám záleží?
V roku 2011 uverejnil The New York Times štúdiu Psychológia zdieľania. Štúdia potvrdila, že 68 % ľudí zdieľa príspevky na sociálnych sieťach, aby dali ľuďom vedieť, na čom im záleží. Takto si môžete preveriť vášho potenciálneho klienta či kolegu. Pozrite sa, čo zdieľa a čo momentálne rieši. Získate cenné informácie k osloveniu alebo ďalšiemu stretnutiu.
Na druhej strane, pozrite si svoje zdieľané príspevky za posledné 2 týždne. Nájdete ich pod ikonkou váš profil. Reflektujú to, čo chcete zdieľať s potenciálnym zákazníkom? Nehovoria o vás to, čo by ste nechceli? Vymažte tie, ktoré vám biznis môžu prekaziť.
Oprášte kontakty
Koľko máte kontaktov? Ak ich máte 32, nečudujte sa, že žiadne príležitosti neprichádzajú. Aktívni používatelia mávajú 500+ spojení. Spomínam na klienta, obchodného manažéra, ktorý mi tvrdil, že jeho 130 kontaktov sú všetci, ktorých na LinkedIne pozná. S využitím automatizovaných nástrojov vybral LinkedIn potenciálne kontakty za neho a do dvoch týždňov mal 500 relevantných kontaktov. Ja mám cez 3 400 kontaktov. Každý týždeň mi príde cez 100 pozvánok. Sústredím sa na to, aby išlo o kvalitnú databázu. Preto ľudí, ktorí sú LION – LinkedIn Open Networker, len tak nepridávam. Väčšine ide o to, aby mohli povedať, že majú 10 000 kontaktov, ale reálne si nevieme navzájom pomôcť. Taký kontakt je zbytočný.
Podelím sa o pár tipov, ako preveriť každú pozvánku na spojenie (connection):
- Nespoliehajte sa na to, že máte veľa spoločných kontaktov – videla som už stovky falošných profilov, ktoré si pridali desiatky mojich kontaktov.
- Špeciálne si dávajte pozor na profily zahraničných, dobre vyzerajúcich manažériek. Takých falošných profilov je najviac.
- Otvorte každý profil a pozrite sa, či je dostatočne vyplnený a koľko má kontaktov.
- Skontrolujte, či má v profile referencie a aktivitu na profile (posledné zdieľané).
Keď si nie ste istí, vygooglite si firmu, pozíciu a meno osoby, či ide o reálneho človeka. Každopádne si dajte pozor na to, aby ste v nastaveniach určili, že vaše kontakty vidíte len vy. Určite by vás mrzelo, ak by konkurencia okopírovala vašu kompletnú databázu len jedným klikom. Ak idete z obchodného rokovania alebo z pohovoru a pridávate si kontakt na LinkedIne, tiež si skontrolujte nastavenia. Inak bude konkurencia alebo súčasný zamestnávateľ vedieť to, čo by ste určite nechceli.
Ušetrite
Jedna z najčastejších otázok, ktoré dostávam od klientov, je, či sa im oplatí investovať do platených LinkedIn služieb. Poznám firmy, ktoré investujú viac ako 10 000 eur ročne do rôznych LinkedIn produktov. Môj názor sa za tie roky, ktoré používam a školím LinkedIn, nezmenil. Áno, s platenou verziou je práca s LinkedInom pohodlnejšia a stojí vás menej práce. Ak poznáte správne finty, rozdiel sa výrazne zmenšuje. LinkedIn školím vždy tak, aby ste ho mohli využívať zadarmo a mali výborné výsledky. Stále musím byť o krok vpred, a preto som vytvorila vlastnú privátnu LinkedIn skupinu pre absolventov mojich kurzov a školení. Mám tak možnosť komunikovať novinky, technologické zmeny a upozorniť klientov, ako môžu pracovať s LinkedInom stále zadarmo. LinkedIn sa, samozrejme, snaží o reštrikcie, ale stále sa nájdu šikovní programátori, ktorí vedia, ako na to a agregujú vyhľadávania z rôznych profesionálnych sietí.
InMail – platiť či neplatiť
LinkedIn tvrdí, že je 30x väčšia šanca, že dostanete odpoveď na InMail (platenú LinkedIn správu) ako na email alebo cold call. Za deväť rokov, čo LinkedIn používam, môžem potvrdiť, že percento LinkedIn správ, ktoré zostávajú nezodpovedané, je malé. Nezáleží, či ste poslali InMail alebo neplatenú správu. Dokonca v slovenských podmienkach moji klienti vidia lepšie reakcie pri neplatenej správe. InMail (oprávnene) považujú za platenú reklamu a prirodzene sa jej bránia. Či už máte pre druhú stranu
pracovnú ponuku alebo ponuku obchodnej spolupráce, viac ako 85 % mojich klientov dostane na svoju LinkedIn správu odpoveď. Percento sa líši podľa odvetvia a produktov/služieb. Samozrejme bez trochu námahy to nejde. Dajte si na LinkedIn správach záležať:
- Vytvorte personalizovanú správu. Takú, z ktorej bude jasné, že ste si urobili domácu úlohu a naštudovali profil, prípadne iné zdroje o osobe, ktorej píšete. Hromadné správy sú zbytočná strata času. Však si len spomeňte, kedy ste odpovedali na hromadný email, ktorý pristál vo vašej schránke. Keď v prijímateľoch zbadáte množstvo ľudí, je to len skratka k tlačidlu Delete.
- Nedajte sa odradiť. Aj keď ste nedostali odpoveď, kontaktujte
prijímateľa ešte raz, dvakrát. - Dajte váš profil do nového šatu. Optimalizujte nadpis, kľúčové slová, zručnosti a pridajte prezentácie, videá a fotky.
- Nikdy nežiadajte o stretnutie skôr, než ste si získali dôveru. Najprv dokážte, že dokážete vyriešiť problém alebo inak naplniť potrebu. Pýtajte sa otvorené otázky a zistite, čo váš potenciálny klient potrebuje.
LinkedIn Skupiny
Chcete osloviť veľa ľudí naraz? Stovky až tisíce potenciálnych partnerov či kolegov? Vyberajte z rôznych skupín produktovo, profesijne či odvetvovo. K dispozícii máte možnosť pridať sa k 100 skupinám (pôvodne 50, zmena z októbra 2015). Tento počet vám pravdepodobne nebude stačiť, ak ste skúsený personalista alebo obchodník. Preto sa pridajte k skupinám, kde môžete momentálne nájsť svoju cieľovku. O pár týždňov z nich môžete odísť a pridať sa k novým.
Dodržujte základné pravidlá:
- Vyprovokujte diskusiu – zistite, ktoré témy sú pre vašu cieľovú
skupinu mierne kontroverzné. - Pýtajte sa otvorené otázky, odpovedajte na komentáre, ktoré
dostanete. - Zamerajte sa na kvalitu, pozorne čítajte každú diskusiu.
- Buďte profesionálni aj v prípade, že vás zaplaví kritika.
Ak sa rozhodnete vytvoriť si vlastnú skupinu, môžete na týždennej báze odosielať správy. Ideálne podľa Paretoveho pravidla 80:20. 80 % užitočných a zaujímavých informácií, 20 % komerčných informácií o vašich produktoch, službách a novinkách.
Chcete, aby bol váš profil užitočný? Aktivity, ktoré vedú k získaniu klienta alebo kolegu, sú odlišné podľa odvetvia, cieľov a cieľovej skupiny. Nastaviť vlastný profil aj profily zamestnancov tak, aby reflektovali firemnú kultúru, vaše ciele a v neposlednom rade osobnosť každého z nich je práca na niekoľko týždňov.
Pozrime sa na pár najdôležitejších základných bodov, ktoré sú univerzálne a pomôžu vám zefektívniť váš čas strávený na LinkedIne:
- Je vaša fotka profesionálna a vyzeráte prívetivo?
- Máte vlastnú URL adresu?
- Máte v profile email a telefón aj na inom mieste ako v hlavičke?
- Uviedli ste 10 kľúčových slov, ktoré váš cieľový zákazník/kandidát hľadá?
- Vybrali ste relevantné kľúčové znalosti a máte v profile odporúčania?
- Urobili ste zmeny v nastaveniach, aby ste ochránili svoju databázu a aktivity?
- Máte v úvode vyplnenú najdôležitejšiu časť – sumár?
Ak sa chcete inšpirovať, pozrite si môj LinkedIn profil. Ak sa vám tento článok páčil, chcete sa spojiť alebo máte tip, ktorý som neuviedla, dajte mi o ňom vedieť https://sk.linkedin.com/in/ivanabrutenic.
Autorka: Ivana Brutenič, PhD., www.exact-recruitment.sk, lektor školení LinkedIn pre časopis Zisk Manažment 09/2016.