X

Novinky

Chodia Vaši zamestnanci do práce radi?

„Podľa štúdie spoločnosti Gallup, realizovanej v 142 krajinách sveta je väčšina ľudí v práci nespokojná. Radosť zo svojej práce má iba jeden z ôsmych zamestnancov. Zvýšenie angažovanosti zamestnancov tvorí teda najväčšiu rezervu v zvyšovaní profitability firiem“, hovorí Ing. Ivana Brutenič, PhD., majiteľka konzultačnej spoločnosti EXACT RECRUITMENT.

Angažovanosť Slovákov je nízka

Šesťdesiattri percent zamestnancov, v celosvetovom meradle, nie je angažovaných, čo znamená nielen nedostatok motivácie, ale aj záujmu o ciele a požiadavky zamestnávateľa. Tento prístup zamestnancov sa priamoúmerne odráža aj na ekonomických výsledkoch firiem. 24 % pracovníkov je dokonca „aktívne neangažovaných“, teda nielen, že sú nespokojní v práci, ale zároveň aktívne prenášajú svoju negativitu na spolupracovníkov a znižujú tak produktivitu celého tímu.

V strednej a východnej Európe je dokonca angažovaných iba 11 % zamestnancov (SR 11 %, ČR 8 %, PL 17 %, HU 11 %). Najväčší podiel angažovaných pracovníkov je v USA (29 %), Austrálii a Novom Zélande (24 %) a v Južnej Amerike (21 %).

12 indikátorov angažovanosti zamestnancov 

Nízka úroveň angažovanosti a teda motivácie pracovníkov má výrazný vplyv na ich produktivitu a výsledky zamestnávateľov. Preto je veľmi dôležité identifikovať kľúčové faktory angažovanosti a podporiť zamestnancov tak, aby boli v práci spokojnejší a mali aj výrazne lepšie výsledky.

Nasledujúce indikátory definované spoločnosťou Gallup reprezentujú hierarchiu potrieb zamestnancov.  Od základných potrieb zamestnanca, cez potrebu byť v práci dôležitý a ocenený až po stotožnenie sa s firmou a jej hodnotami a potrebu osobne rásť:

  1. Viem, čo sa odo mňa v práci očakáva.
  2. Mám k dispozícii materiál a vybavenie, ktoré potrebujem k dobrému vykonaniu svojej práce.
  3. V práci môžem denne robiť to, v čom najviac vynikám.
  4. Počas posledných 7 dní som bol pochválený za dobre odvedenú prácu.
  5. Môj nadriadený alebo kolega sa o mňa zaujíma aj z osobného hľadiska.
  6. Niekto v práci podporuje môj osobný rozvoj.
  7. V práci je môj názor dôležitý.
  8. Vízia našej spoločnosti ma utvrdzuje v tom, že moja práca je dôležitá.
  9. Moji kolegovia majú záujem odvádzať kvalitnú prácu.
  10. V práci mám najlepšieho priateľa.
  11. Počas posledných 6 mesiacov sa so mnou v práci niekto rozprával o mojich pokrokoch.
  12. Počas posledného roka som mal v práci príležitosť naučiť sa niečo nové a rozvíjať sa.

Tieto indikátory spokojnosti zamestnanca by mal poznať každý riadiaci pracovník a aktívne pracovať na tom, aby mali jeho podriadení tieto potreby naplnené. Najdôležitejšie faktory motivácie Z medzinárodného prieskumu Workforce 2020, ktorý realizoval Oxford Economics v 27 krajinách vyplynulo, že najdôležitejším faktorom odmeňovania je finančné ohodnotenie. Adekvátny plat porazil všetky ostatné benefity u dvoch tretín respondentov. Prekvapivo aj pre skupinu dnešných dvadsať a tridsiatnikov tzv. millenials je plat najdôležitejším atribútom spokojnosti v práci a lojality k zamestnávateľovi a ich hodnoty sa nelíšia od ostatných pracovníkov natoľko ako sa predpokladalo.

Najväčší strach, až dva krát väčší ako z prepustenia, majú zamestnanci z toho, že nebudú schopní držať krok s najnovšími technológiami a preto vítajú prístup k novým technológiám a vzdelávanie v tejto oblasti ako dôležitý benefit.

83% manažérov oslovených v prieskume Workforce 2020 uviedlo, že budú v budúcnosti častejšie využívať zamestnancov na dohodu alebo konzultantov. Čo umožní získať aj talenty, pre ktoré je jeden z najdôležitejších faktorov spokojnosti v pracovnom živote flexibilita.

Tipy ako zvýšiť angažovanosť zamestnancov:

  • Zvoľte si riadiacich pracovníkov,  ktorí sú výborní mentori a lídri.
  • Skúmajte spokojnosť zamestnancov.
  • Rešpektujte ich osobný život.
  • Spravodlivo odmeňujte.
  • Investujte do vzdelávania.
  • Dajte pocítiť zamestnancom,  že sú dôležití.
  • Umožnite flexibilitu ako napríklad  prácu z domu alebo flexibilný pracovný čas.

Časopis Instore, 11/2014