„Moderné technológie menia svet zamestnávania. Prinášajú väčšiu flexibilitu nielen do výberových procesov, ale aj do kancelárií či pracovní zástupcov generácií X a Y, hovorí Ing. Ivana Brutenič, PhD.“, majiteľka konzultačnej spoločnosti EXACT RECRUITMENT.
Budúcnosť výberov
Z výsledkov štúdie Cisco Connected World Technology Report vychádza, že takmer jeden z piatich uchádzačov hľadá prácu nielen na lokálnom, ale aj nadnárodnom trhu, či dokonca celosvetovo. V súčasnosti sa LinkedIn profil stal hlavným nástrojom medzinárodných výberových procesov a svet výberov sa mení na digitálny. Životopisy sú nahrádzané digitálnymi osobnými prezentáciami uchádzačov, ich znalostí a skúseností. Sociálne médiá poskytujú často oveľa viac informácií, ako by personalista zistil počas hodinového interview. „Dáta o uchádzačoch nájdeme jednoducho, on-line, a môžeme preveriť, či by daná osoba zapadla do tímu nielen podľa naučených odpovedí, ale podľa skutočných aktivít v reálnom živote“, hovorí Brutenič.
Na súčasnom globalizovanom pracovnom trhu sa mnohé tímy nachádzajú vo viacerých krajinách či svetadieloch a výber jedného pracovníka robia manažéri, ktorí sú od seba aj tisíce kilometrov. Preto je najjednoduchším spôsobom realizovať výber pomocou videokonferenčného softvéru, napríklad cez Skype alebo Viber. Približne 60 % personalistov v štúdii uviedlo, že by bolo ochotných najať uchádzača len prostredníctvom videokonferencie, bez toho, aby sa s uchádzačom stretli osobne. Takýto spôsob výberu sa pomaly, ale isto stáva štandardom aj na Slovensku, hlavne pri manažérskych pozíciách v medzinárodných firmách. Stúpa počet zamestnancov, ktorí pracujú z domu. Je dokázané, že už len dochádzanie do práce a státie v zápchach je natoľko frustrujúce, že ovplyvňuje nasledujúci pracovný výkon. Dokonca spôsobuje nespavosť, obezitu, bolesti krku a chrbta. Štúdia IBM hovorí, že zavedenie práce na diaľku pre túto spoločnosť len za rok 2007 ušetrilo takmer 19 miliónov litrov paliva. Práca na diaľku má však svoje špecifiká, napríklad bezpečnosť osobných údajov.
Neustále k dispozícii
Zo štúdie vyplýva, že zástupcovia generácií X i Y bývajú dostupní 24 hodín denne 7 dní v týždni. 30 % opýtaných dokonca uviedlo, že ich možno zastihnúť na telefóne i e-maile súčasne. Stále viac zamestnávateľov umožňuje prácu z domova, čo potvrdila asi štvrtina zástupcov z oboch generácií. Až štvrtina manažérov v Nemecku a vo Francúzsku si myslí, že do roku 2020 už nebude potrebné, aby boli prítomní v kancelárii každý deň. Pevná pracovná doba je chápaná ako obmedzenie. Napriek tomu až 44 % predstaviteľov generácie Y uprednostňuje skôr prácu v kancelárii, aj keď im zamestnávateľ dal možnosť pracovať na diaľku. Dôvodom je schopnosť lepšie sa sústrediť a byť efektívnejší v pracovnom prostredí.
„Z našich skúseností vyplýva, že uchádzači o prácu majú radi, ak im zamestnávateľ poskytne flexibilitu, zároveň však označujú prácu z domu za menej efektívnu. Citlivo vnímajú aj obmedzovanie času stanoveného na obednú prestávku. Hlavne dnešní predstavitelia generácie Y sú zvyknutí počas obeda vybavovať osobné záležitosti alebo si ísť zacvičiť. Riešením je pre nich flexibilná pracovná doba a možnosť zvoliť si kedy a z akého zariadenia prácu vykonajú. Najdôležitejšie sú výsledky,“ hovorí I. Brutenič.
Flexibilita alebo ohodnotenie?
Firmy si uvedomujú, že získať talenty nie je jednoduché. 56 % personalistov v štúdii Cisco uviedlo, že plánujú implementovať mobilnejší, flexibilnejší spôsob práce. Zhruba dve tretiny profesionálov priznalo, že organizácie, ktoré majú flexibilné, mobilné a iné možnosti vzdialenej práce majú konkurenčnú výhodu oproti tým, ktorý požadujú od zamestnancov, aby pracovali od deviatej do piatej každý pracovný deň. Jason Fried a David Heinemeier Hanson, zakladatelia firmy 37signals, hovoria o budúcnosti, v ktorej nemusí byť život rozdelený na prácu a dôchodok. Novým luxusom sa stáva práve luxus slobody a času.
Zaujímavý je záver štúdie Cisco, podľa ktorého väčšina predstaviteľov generácie X ani Y by nebola ochotná prijať zníženie platu výmenou za väčšiu flexibilitu v práci. Rozhodujúcim faktorom pre väčšinu potenciálnych zamestnancov stále zostáva finančné ohodnotenie.
Časopis Instore, január/február 2015