Kedysi headhunteri lovili ľudí na pracovné pozície s mesačným platom od 3-tisíc eur. Dnes je nedostatok ľudí taký vysoký, že sa headhuntujú pozície už za tisíc eur za mesiac. „Trh sa otočil, je obrovský dopyt po ľuďoch. Vrátili sme sa do roku 2006, kedy všetko, čo malo ruky a nohy, pracovalo. Teraz sme opäť v najväčšom boome, firmy naberajú. Ak niekto uvažuje o zmene zamestnania, teraz je ideálny čas,“ hovorí Ivana Brutenič, majiteľka headhuntingovej firmy EXACT RECRUITMENT. Vyspovedali sme ju, čo môžete očakávať od stretnutia s headhunterom a ako si môžete zvýšiť šance na ceste za lepším miestom.
PRVÝ KONTAKT
#oslovenie
Headhunter vás môže kontaktovať telefonicky, emailom alebo na LinkedIne. Veľakrát povie, že vás oslovuje na základe referencie. Môže byť od konkrétneho človeka alebo z trhu. „Ľudia sa snažia dopátrať, kto poskytol referencie. A je naozaj dobré spýtať sa a vedieť, kto vás odporučil. Môžete od neho zistiť, prečo to spravil a aké sú vaše kvality,“ radí Ivana Brutenič.
Počet kandidátov, ktorých oslovujú headhunteri, závisí od pracovnej pozície. „Ak ide o veľmi špecifickú oblasť, niekedy sme veľmi radi, že je jeden,“ hovorí Brutenič. Zvyčajne musí headhunter klientovi ponúknuť aspoň troch kandidátov, minimálne sa tak stretne s piatimi ľuďmi. Môžete sa spýtať, aká veľká je vaša konkurencia. „Závisí od tónu a spôsobu, aký zvolíte. Keď sa normálne rozprávame a kandidát sa slušne spýta na svoje šance, tak je o tom headhunter veľakrát ochotný debatovať,“ hovorí headhunterka.
Na osobné stretnutie s headhunterom príde cez 90 % oslovených. Hoci si miesto nehľadali, sú zvedaví. „Už zo skúsenosti viem, že ak príde dobrá ponuka, takmer každý je otvorený o tom debatovať. Závisí to aj od toho, aký je headhunter dobrý obchodník. Stretnutie s headhunterom je obchodné stretnutie. Veľa ľudí si to neuvedomuje. Prídu a spýtajú sa: Čo pre mňa máte? To nie je dobre. Vždy je to dvojstranná komunikácia. Skúsený headhunter s tým vie pracovať, je to relatívne bežné, ale ak sa tomu môžete vyhnúť, bude to len lepšie. Takýto prístup neprospieva ďalšej komunikácii. Headhunter chce nájsť vaše dobré stránky, pretože vás chce predať ďalej. Sme na jednej lodi. Netreba sa stavať do opozície,“ búra prvotné bariéry Brutenič.
#príprava na stretnutie
Headhunter sa na prvé stretnutie pripravuje podobne ako obchodník. Pozrie sa, čo robíte v práci a vo voľnom čase. Na Facebooku, Instagrame a Linkedine hľadá, čím vás môže nalomiť. Ak vidí, že máte rodinu, použije iné argumenty ako pri mladom človeku, ktorý nemá problém s cestovaním. To isté by ste mali spraviť podľa Brutenič aj vy: „Headhuntera určite nájdete na LinkedIne. Vidíte, kde pracuje, aké pozície obsadzuje. Viete si pozrieť jeho aktivitu a hobby. Môže to pomôcť roztopiť ľady.“
OSOBNÉ STRETNUTIE
#buďte otvorení
Prvé stretnutie by ani zo strany headhuntera nemalo byť vypočúvanie, ale spoločná debata. Každý by mal hovoriť 50 % času. Môžete spýtať na čokoľvek, čo vás zaujíma. „Mali by ste byť otvorení, do istej miery aj diplomatickí. Ale je dôležité, aby ste povedali, v čom ste dobrí a čo vás naopak nebaví. Ak ste napríklad projektový manažér a rád rozbiehate projekty, no nebaví vás finálna fáza, je dobré povedať to na rovinu. Čím je človek úprimnejší, tým viac ho vie headhunter “správne spojiť” s klientom,“ radí headhunterka.
#hovorte v príkladoch
Dôležité je, aby ste svoje vlastnosti a zručnosti vysvetlili na príkladoch. „Nie je správne povedať: Som zorganizovaný a flexibilný. Spomeňte konkrétne situácie: V mojej práci musím byť zorganizovaný, pretože mám na starosti 50 ľudí. Ideálne je hovoriť aj o tom, aký ste aj mimo práce. Napríklad jedna kandidátka pripravovala pre svoju mamu kampaň na pozíciu starostky. V práci robí niečo úplne iné, venuje sa projektovému manažmentu. Napovedalo mi to veľa o tom, že rada organizuje a je kreatívna,“ odporúča Brutenič.
#overenie
Overte si, či headhunter pochopil, čo ste mu povedali. Keď máte pocit, že mu niečo nie je jasné, vráťte sa k tomu. Ste zodpovední za to, aby headhunter rozumel, čo ste chceli vyjadriť. Ak ostanú otvorené otázky, vráťte sa k tomu na konci a dovysvetlite to.
#motivácia
Headhuntera najviac zaujme motivovaný kandidát. Aj u klienta máte vyššiu šancu, ak pre ich firmu chcete naozaj pracovať. Na prvom osobnom stretnutí headhunter na začiatku povie meno firmy a pozíciu. Niekedy ešte v telefonickom rozhovore, v závislosti od pozície. „Často obsadzujeme citlivé pozície. Ak nahrádzame generálneho riaditeľa, kandidátom to nemôžeme povedať. Slovensko je také malé, že za pol dňa sa to ten človek dozvie,“ vysvetľuje tajnostkárstvo headhunterov Brutenič.
Kandidáti firmu zvyknú poznať, veľakrát sú to ľudia z konkurencie. Úlohou headhuntera je poznať karty a mať esá v rukáve. V čom je jeho klient dobrý a prečo by sa vám u neho malo páčiť. Niekedy ste silný v niečom, čo nechcete robiť. „Teraz sme našli projektového manažéra so všetkými certifikátmi, ale nebaví ho to. Chcel by pracovať s ľuďmi, rozhodol sa ísť do reklamnej agentúry. Je to o debate. Dôležité je vedieť, že cieľom headhuntera nie je vytiahnuť najhoršie veci, ale reálne nájsť niekoho, koho tá práca bude baviť a bude mať u klienta dobré výsledky,“ hovorí príklad z praxe .
Veľakrát už na konci prvého stretnutia headhunter povie, či vás ďalej posúva ku klientovi. Niekedy potrebuje čas na premyslenie headhunter, niekedy kandidát. „Chceme posielať len ľudí, ktorí sú presvedčení, že tam chcú ísť. Nie, že chcú zmenu na 100 %, ale že sa chcú na 100 % zúčastniť pohovoru. Nemali by ste to len skúšať. Vždy ľuďom poviem: Rozhodnite sa a dajte mi vedieť. Dostanú pár dní až týždeň,“ vysvetľuje Brutenič.
#plat
Pripravte sa na to, že headhunter sa na stretnutí opýta na vašu platovú predstavu. Netreba sa báť byť otvorený, aj čo sa týka financií. Headhunter sa živí prácou s diskrétnymi informáciami. „Keď sa ľudí opýtate na ich finančné očakávania, trvá im aj desať minúť, kým povedia niečo konkrétne. Headhunter sa s ľuďmi rozpráva o peniazoch každý deň. Nefixujem sa špeciálne na to, koľko konkrétny človek zarába,“ dodáva odvahu headhunterka.
„Málokedy mám presný budget, v ktorom hľadám. Väčšina klientov je otvorených vidieť aj juniornejších, aj seniornejších kandidátov. Otvorene hovorím, či je požiadavka kandidáta reálna na trhu. Potom tu komunikáciu necháme už na klientovi. Headhunter môže povedať, či to približne spadá do predstavy klienta. Ak je to úplne mimo rozpočtu, poviem to tiež. Vtedy je na kandidátovi, či prehodnotí svoju požiadavku. Niekedy kandidát len tak strieľa. Stane sa, že ho pošlem ďalej a klient nájde dodatočné zdroje. Málokedy sa stane, že sa nedohodnú na peniazoch, keď sa dohodnú na všetkom ostatnom,“ usmieva sa Brutenič.
#príprava na stretnutie u klienta
Dôležitou časťou práce headhuntera je príprava na pohovor u klienta. „Každý klient chce počuť niečo iné a majú čas len hodinu. Musíte ju dobre využiť a vedieť, čo je pre klienta dôležité. Vždy pomenujeme vašu silnú stránku, ktorú môžete predávať. Ponúkam kandidátov, ktorí sú si veľmi podobní a rovnako silní. Nie ľudí do počtu. V podstate ktorýkoľvek z nich, keby tú pozíciu robil, tak je to v poriadku,“ hovorí Brutenič.
Ak je s vami headhunter spokojný, rád vás odporučí znova. Sleduje, či spätnú väzbu vezmete športovo, alebo budete nahnevaný a nepríjemný.
#follow-up
Po stretnutí sa písomne poďakujte headhunterovi za oslovenie a stretnutie. Plusové body získate, ak napíšete, že oceníte spätnú väzbu.
RADA NA ZÁVER
#buďte iniciatívni
Headhunterovi sa môžete ozvať aj z vlastnej iniciatívy. „Takýchto dopytových emailov a správ mi prichádza niekoľko denne. Často tak nájdem aj relevantných kandidátov pre aktuálne otvorené pozície. Ak sú kreatívni a napíšu správu zaujímavo, venujem im čas, aj keď pozícia, ktorú hľadajú, nie je aktuálna,“ radí Brutenič a dodáva: „Nepíšte však každému to isté alebo hromadný email na viacerých headhunterov. Sabotujete tak svoj úspech. Čudovali by ste sa, ale robia to tak aj vrcholoví manažéri. A určite sa neozývajte všetkým headhunterom, ktorí na Slovensku sú. Znižuje to ich motiváciu zastupovať vás. Skôr si vyberte jedného, s ktorým chcem pracovať, potom bude aj headhunter otvorenejší.“